Det er helt klart færre slitedeler i en elbil og den har
ingen olje som må skiftes. Likevel er det helt nødvendig med service på elbil
for et økonomisk og godt bilhold. Våre godkjente verksteder hjelper deg både
med service og EU-kontroll på elbil til en god pris. Alle våre elbil-mekanikere
har gjennomført tekniske kurs for elbil-service og følger bilprodusentens
retningslinjer og sikkerhetsrutiner. Hos oss får du originaldeler eller deler
av tilsvarende kvalitet.
Rekkeviddeangst og bremseproblemer
En hyppig feil som må utbedres på en elbil under service, er
at bremsene knapt har blitt brukt. Dette kan virke selvmotsigende, men for lite
bruk av bremser fører til rust på bremseskivene. Denne feilen oppstår gjerne av
rekkeviddeangst ved at fører bremser minst mulig med pedalen og mest mulig med
motoren. Batteriet lades under slik kjøring gjennom rekuperasjon, men er ikke
nødvendigvis bra for bremsesystemet på bilen din.
Batteriet
Alle snakker om rekkevidde og batterikapasitet på elbiler.
Rekkevidden og kapasitet styres av det avanserte litiumion-batteriet. Likevel
er det få som snakker om at elbiler også har et helt vanlig 12-volts
startbatteri. Det er dette batteriet som leverer strøm til setevarme og
rattvarme, speil, ruter, multimedia og elektronikk. På en service sjekker vi
tilstanden til både litiumion-batteriet og startbatteriet, slik at du blir
kvitt den bekymringen. For 12-volts
batteriet kan det likevel være lurt å ha startkabler liggende i bilen.