Bremsene er en av de viktigste komponentene i bilen din. Uansett om bilen er ny eller gammel, vil bremsekomponenter slites over tid og må byttes ut for å opprettholde optimal sikkerhet.
For å hjelpe deg med å forstå når og hvordan bremsene bør vedlikeholdes, har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene vi får om bremser og bremsebytte under:
Bremsenes tilstand sjekkes ved EU-kontroll og ordinær service, men det er viktig at du selv er oppmerksom på tegn på slitasje. Se etter disse varseltegnene:
Ulyder – Hvinende, skrapende eller dunkende lyder kan indikere slitte bremseklosser.
Myk bremsepedal – Hvis pedalen synker dypere enn normalt når du bremser, kan det være tegn på luft i bremsesystemet eller lekkasje av bremsevæske.
Rykking eller vibrasjoner – Skjeve bremseskiver kan føre til at rattet rister ved oppbremsing.
Lenger bremselengde – Hvis bilen bruker mer tid på å stoppe enn før, kan det være et tegn på slitte bremseklosser eller bremseskiver.
Varsellampe for bremser lyser – Ta dette på alvor og få bilen sjekket umiddelbart.
Ja, bremsebytte kan i teorien utføres uten avanserte spesialverktøy. Men! Bremsene er en kritisk sikkerhetskomponent, og feilmontering kan føre til alvorlige ulykker. Vi anbefaler at du:
Har erfaring med bilmekanikk før du prøver deg på bremsebytte selv.
Følger bilprodusentens spesifikasjoner nøye.
Tester bremsene grundig etter bytte.
Er du usikker? Overlat bremsebytte til fagfolk. Vi sørger for at bremsene blir montert riktig og at bilen er trygg på veien.
Hvis noen av disse lampene lyser på dashbordet, bør du oppsøke verksted umiddelbart:
Rød bremsevarsellampe – Kan indikere lav bremsevæske, en feil i bremsesystemet eller at håndbrekket er aktivert.
ABS-lampe – Feil i antiblokkeringssystemet (ABS), som kan påvirke bremseeffektiviteten på glatt føre.
Bremsesystemfeil – I noen biler kan det komme et varsel med tekst eller et generelt feilikon.
Ved hver service og EU-kontroll.
Hvis du merker noen av symptomene nevnt over.
Generelt anbefales det å skifte bremseklosser hver 20 000–50 000 km og bremseskiver hver 30 000–100 000 km, avhengig av kjørestil og biltype.
For å unngå bremesebytte bør du må bremse hardt med jevne mellomrom. Finn et egent hvor du kan bråbremse uten at det er til fare for deg selv eller andre. Da fjerner du rusten fra bremseskivene før den tar ordentlig tak i metallet.
Det kan også være lurt å spyle bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen, særlig om vinteren.
Bestill bremsekontroll i dag!
Bremsebytte, skivebytte, klossbytte, eller bare vedlikehold? La faglærte mekanikere sjekke og vedlikeholde bremsene dine.